11 Eylül 2011 Pazar

SHAOLIN

SHAOLIN MANASTIRI Bodhidharma, Zen prensipleri ilave ettiği sanatını sağlığında sistematize etti ve ona CH'VAN-FA (İlk Yol) ismini verdi. bu sistemin benzerleri bu gün Shaolin boksu, Shaolin-Su boksu, shorin-ji kempo gibi isimlerle tanırlar. Shaolin tapınağına gerek savaş sanatlarını ve gerekse, Zen'i öğrenmek isteyen bir sürü kişi müracaat ediyordu. Bunların arasında sadece hak edenlerin kabul etmek için seçme imtihanı gerekmekteydi ve imtihan şu şekillerde yapılıyordu. Adaylar ilk önce uzun süre manastırın kapısında bekletiliyordu ve fazlaca sabırsız olanlar orayı terk ediyorlardı. Gene sabır denemesinin ikinci adımı olarak kapı açılınca çıkan rahip gayet ağır davranarak bekleyenlere yaklaşıyor ve uzunca bir süre susuyordu. Sabredemeyip ondan evvel konuşanlar, uzaklaştırılıyorlardı. İçeri kabul edilenlere ise diğer bir deneme uygulanıyordu. Rahipler yeni gelenlerle alay ediyor ve onları çileden çıkartacak şakalar yapıyorlardı. Bu arada soğuk kanlılığını muhafaza edemeyenler de uzaklaştırılıyordu sonrada rahip adaylarına en ağır ve pis işler yaptırılıyor, onların yeni temizlediği yerler bilinçli dikkatsizliklerle kirletiliyordu. Şayet aday bir şey söylerse saygı denemesini kaybetmiş oluyor ve kovuluyordu. Bundan sonrada çeşitli zeka tesleri yapılıyor ve elene elene ancak 4-5 kişi kalan adaylar kabul ediliyordu.
Manastıra girebilen bir rahip adayı, öyle her şeyi istediği gibi çabucak öğrenemezdi. Bazen bir tek duruşun ve bir tek yumruğun üstünde bir yıl çalıştıkları ve yeni bir şey görmedikleri bile oluyordu. Manastırdan ayrılmak çok sıkı kurallara bağlı idi. Bir kere savaş sanatlarını harici kimselere öğretmemek için yemin edilir, sonra bitirme imtihanına girilirdi. Bitirme imtihanının ZEN'le alakası, yüzeysel olarak yoktu. Fakat onda muvaffak olabilmek içinde ZEN'in aydınlanmasına ulaşmış olmak şarttı. Yoksa sadece dövüş sanatıyla kişi ne derece usta olursa olsun bu imtihanı başarmaya sezgileri yetmezdi. Denilebilirdi ki, bu dövüş sanatları imtihanı gibi görülen şey aslında ZEN imtihanı idi.
BİTİRME İMTİHANI Bitirme imtihanına hazır olan rahip ilk önce sessizlik odası denilen karanlık bir salona sokulur ve burada üzerine fırlatılan sadece havada çıkardığı sesi duyarak kaçması istenirdi. sessizlik odasından çıkan aday birkaç gün sonra o güne kadar hiç görmediği uzun bir koridora sokulurdu. Bu koridorda 108 adet tahta heykel, ellerinde çeşitli silahlarla durur rahibin ağırlığı döşemedeki tetik mekanizmasını harekete geçirince, heykel aniden elindeki silahla saldırırdı. Bunlardan başka koridorda üzerine basılınca açılan derin kuyular ve duvardaki deliklerden aniden fırlayan oklarda vardı. Rahip koridoru boydan boya geçtikten sonra çıkış kapısının önündeki bir sobanın üzerinde fokur fokur kaynayan bir kazanı (bazı kaynaklara göre çaydanlığı, çaydanlık olması daha akla yakın çünkü çay ve ZEN'in mistik bir yakınlığı vardır.)'ki bu kazanın hemen hemen 500 kilo ağırlığında olduğu söylenir, bileklerinin içiyle tutarak kaldırıp başka bir yere bırakması ve sonra çıkması gerekirdi. İmtihandan çıkan rahibin kollarındaki yanıklar iyileşince, bu yanık yerlere dövme ile, birine ejder diğerine kaplan resmi yapılırdı. Bu resimler Shaolin okulunun diplomasıdır. T.V.'de bir ara gösterilen KUNG-FU dizisindeki manastırda bitirme sahnesi tahrifata uğramıştır. Kaplan ve ejder sonradan dövme ile yapılmaz, kazan tutulunca kazanın üzerindeki kabartma şekillerden kola bağlanmak suretiyle, çıkar ki bu doğru değildir.
KUNG-FU'NUN YAYILMASI Günün birinde, HU-WEİ-CH'VAN isimli birisi Kanton'dan gelerek manastıra girer, ve 15 yıl eğitim görür bir rivayete göre acele dönmesini isteyen bir mektup alır. diğer bir rivayete göre ise HU-WEİ hiç bir zaman ZEN'in aydınlanmasına ulaşamadağı için koridordaki 21. heykeli geçerken büyük bir korkuya kapılır. Her ne sebeptense HU-WEİ manastırdan kaçar ve güney sahillerine giderek, HUA-Ch'van (çiçek eller) isimli bir okul açar ve KUNG-FU ilk defa bu şekilde halka yayılır. Çeşitli sistemler türer ve değişik isimler alır. Zamanla her okul farklı bir stile sahip olur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder